صنعت دارویی مدت‌ زیادی است که در مرکز توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد. سرمایه‌گذاران این بازار نیز از این فرصت غافل نشده و برای انتخاب سهم دارویی مناسب و کسب سود از این محبوبیت، در تلاش هستند. با وجود اینکه تمامی کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، جهش قیمت در تمام صنایع بازار رخ نداده است. برخی از گروه‌ها تاثیرات مربوط به تورم و افزایش قیمت‌ها را پیشخور کرده‌اند. این در حالی است که، دیگر گروه‌ها منتظر عکس‌العمل و ورود نقدینگی برای شروع جهش هستند.

این روزها صنعت دارویی جزء صنایعی است که انتظار تاثیر حذف ارز 4200 تومانی را می‌کشد. صنعت دارویی در میان بهترین صنایع بورسی از نظر جریان نقدینگی به ارزش بازار است که توجه بالای فعالان بورسی به نمادهای دارویی‌ را اثبات می‌کند. با این وجود، بیشتر نمادهای شرکت های دارویی ، رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده‌اند و کمتر شرکتی پیدا می‌شود که از رشد گروه خود عقب مانده و بازدهی خوبی را در روزهای طلایی بورس در سال 98 به ثبت نرسانده باشد. با ما همراه باشید تا نمادهای دارویی مناسب برای خرید را بررسی کنیم.

بررسی نمادهای گروه دارویی

برای سرمایه‌گذاری در نمادهای گروه دارویی بازار بورس اوراق بهادار، ابتدا باید با نمادهای این گروه آشنا شوید. در بازار بورس سعی بر این است تا تمام نمادهای شرکت‌هایی که در یک صنعت خاص فعالیت دارند، با ترکیب یک حرف مشخص نمایش داده شوند. با اضافه شدن این حروف به نام نماد‌ شرکت، گروه هر سهم مشخص می‌شود. نمادهای گروه دارویی با حرف "د" نمایش داده می‌شوند؛ مانند دفارا، دسبحان، دعبید، دالبر، دزهراوی، دارو و ... . البته، در این میان استثناعاتی نیز وجود دارد که برای مثال می‌توان به نماد برکت اشاره کرد. نمادی مربوط به گروه دارویی که شامل قانون دسته‌بندی نام در بورس نمی‌شود. در ادامه، نمادهای گروه دارویی را که مناسب برای خرید هستند، به شما معرفی می‌کنیم:

1.سهام دتولید ( داروسازی تولید دارو )

نظر تحلیلگر : دتولید از لحاظ تکنیکالی در محدوده مناسبی قرار گرفته است. حمایت مهم سهم 600 تومان است که با خط سبز مشخص شده و احتمال رشد آن تا محدوده 1000 تومان وجود دارد و حد ضرر مناسب نیز 550 تومان می‌باشد . خرید این سهام می‌تواند گزینه ی مناسبی باشد .

محدوده مناسب خرید: 610 تومان
محدوده مناسب حد ضرر: 550 تومان
محدود مناسب حد سود: پله اول 740 پله دوم 1000 تومان
------   
درصورت حرکت قیمت به سمت :   
?حدضرر: 10درصد
?حدسود: 60درصد

** این تحلیل در 01 آبان 1401 بروز شده است.**

سهام دتولید آبان 1401

 

2.سهام دلقما ( دارو لقمان )

نظر تحلیلگر: شرکت دارو لقمان براساس داده‌های بنیادی 1401 عملکرد سودآوری بسیار خوبی را داشته و 118 درصد رشد فروش کل را به ثبت رسانده. در حال حاضر از لحاظ تکنیکالی هم در محدوده مناسب حمایتی قرار دارد.

محدوده مناسب خرید: 140 تومان
محدوده مناسب حد ضرر: 125 تومان
محدود مناسب حد سود: 210 تومان
------   
درصورت حرکت قیمت به سمت :   
?حدضرر: 10درصد
?حدسود: 50درصد

** تحلیل در 01 آبان 1401 بروز شده است**

سهام دلقما ابان 1401

 

3. سهام دجابر ( دارو جابرابن حیان )

نظر تحلیلگر: قیمت سهام دجابر با موفقیت مقاومت داینامیک را شکسته و در چند روز اخیر درحال تکمیل پولبک به سطح شکسته شده است. حال انتظار داریم که قیمت باتوجه به شرایط بازار و وضعیت خوب بنیادی از محدوده قیمت 900 حمایت شود. سهام شرکت دجابر؛ ۱۲۶ درصد رشد فروش کل و ۲۰۸ درصد رشد مقدار فروش نسبت به فصل گذشته داشته.اگر قصد خرید این سهام را دارید بهترین محدوده برای ورود و خروج به شرح زیر میباشد:

محدوده مناسب خرید: 850 تومان
محدوده مناسب حدضرر : 750 تومان
محدوده مناسب فروش : 1700 تومان
-----
درصورت حرکت قمیت به سمت
?حدسود : 96 درصد
?حدضرر : 11 درصد

** تحلیل ها  در 01 آبان 1401 بروز شده اند **

سهام دجابر آبان 1401

 

4. سهام دیران ( ایران دارو )

نظر تحلیلگر: تقریبا 3 سال است که قیمت سهام دیران از 1000 تومان پایینتر نیامده، عمده دلیل آن وضعیت بنیادی مناسب این شرکت است . در حال حاضر نیز در محدوده مناسب حمایتی قرار گرفته و مناسب بررسی و خرید میباشد.

محدوده مناسب خرید: 1100 تومان
محدوده مناسب حدضرر: 900 تومان
محدوده مناسب فروش: 2100 تومان
-----
درصورت حرکت قمیت به سمت
?حدسود : 85 درصد
?حدضرر : 18 درصد

تحلیل ها  در 01 آبان 1401 بروز شده اند

سهام دیران آبان 1401

 

بررسی کشش گروه دارویی و تاثیر آن بر سود شرکت ها

دارو را به عنوان کالایی کم‌کشش می‌شناسیم. در علم اقتصاد عرضه با قیمت رابطه مستقیم و تقاضا با قیمت رابطه عکس دارد. پس، برای فروش بیشتر کالایی خاص باید قیمت آن را کاهش دهیم تا مقدار تقاضا برای آن کالا افزایش یابد. اما گاهی ممکن است حتی با کاهش قیمت کالای مورد نظر، مصرف کننده تقاضای خود را برای آن کالا تغییر ندهد یا کمتر از انتظار معمول تقاضای خود را افزایش دهد. در این زمینه، مقیاسی تحت عنوان کشش ایجاد شد تا میزان عکس‌العمل عرضه کننده و مصرف کننده را اندازه‌گیری کند. کشش قیمتی تقاضا، از عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی و روان شناختی که بر تمایلات و ترجیحات افراد اثر می‌گذارند، تاثیر می‌گیرد. از طرفی مطابق قانون، تقاضا باید با کاهش قیمت کالا مقدار تقاضا برای آن‌ افزایش پیدا کند. با این حال، در تمام کالاها شاهد این روند نیز نیستیم.

اگر مقدار تقاضا به صورت مستقیم و به میزان چشم‌گیر در برابر تغییرات قیمت، واکنش نشان دهد، کالا را کشش‌پذیر در نظر می‌گیریم. در طرف مقابلِ کالاهای با کشش‌پذیری بیشتر، کالاهای کم‌کشش یا ضروری وجود دارند که به نرخ وابسته نیستند. همانطور که عنوان کردیم، کالای دارویی را کم کشش در نظر می‌گیریم که با افزایش قیمت، تقاضا برای آن تغییر پیدا نمی‌کند. از طرفی، معمولا شرکت ها مقداری از موجودی کالای خود را نگهداری می‌کنند. در شرایط تغییر نرخ ارز هر شرکتی که کالای بیشتری در اختیار داشته باشد، با آزادسازی نرخ و حذف ارز ترجیحی، سود زیادی به دست خواهد آورد.

 

استفاده از نسبت P/S و نسبت P/E در ارزش گذاری نمادهای دارویی

نسبت P/S به معنی نسبت قیمت بازار هر سهم بر فروش هر سهم و یکی از مولفه‌های مهم در بازار سرمایه برای بررسی وضعیت بنیاد شرکت ها است. این نسبت با P/E در ارتباط است. زیرا P بر S رابطه میان ارزش بازار و میزان فروش را نشان می‌دهد که با تقسیم حاصل آن بر حاشیه سود خالص به نسبت P/E دست پیدا می‌کنیم. در شرکت های دارویی به کارگیری تمام ظرفیت برای تولید، تداوم حضور خریدار و فروش مناسب و شرایط کنترل قیمتی محصولات این گروه، استفاده از این نسبت‌ها را برای ارزش‌گذاری با اختلال کمتری مواجه کرده است.

برای محاسبه P/E نیازمند به دست آوردن حاشیه سود خالص شرکت های دارویی هستیم. در شرایط ثبات بازار می‌توان حاشیه سود خالص در دوره 6 ماهه نخست سال را به کل سال تعمیم داد و تقریبی برای سودآوری شرکت‌ها به دست آورد. اما، پس از پایان سال مالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و اثر آن در تغییر سودآوری شرکت‌ ها نیز اهمیت دارد. به این ترتیب ممکن است، شرکتی سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را در ابتدای سال شناسایی کرده و این در حاشیه سود شرکت اثر بگذارد و یا در پایان سال مالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری شناسایی کند؛ که اثر آن را بتوان در کاهش حاشیه سود نیمه دوم نسبت به نیمه اول مشاهده کرد.

 

تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر نمادهای گروه دارویی

این روزها مباحث مربوط به حذف ارز 4200 تومانی پرطرفدار شده است. ارزی که از سال 97 برای کنترل بازار و گسترش دسترسی مردم به کالاهای اساسی پا به عرصه گذاشت. در واقع، دولت برای کنترل قیمت کالاها به واردکنند‌‌گان، دلاری با نرخی ارزان‌تر از قیمت بازار آزاد می‌فروخت. به این ترتیب، وارد کننده با قیمت کمتری‌ کالاها را به کشور وارد می‌کرد. با ورود کالای ارزان، باید همین کالاهای ارزان در بازار کمتر قیمت‌گذاری می‌شد و با قیمت پایین در دسترس مردم قرار می‌گرفت. حذف ارز 4200 تومانی تاثیر زیادی بر اقتصاد و بازار سرمایه کشور دارد؛ به خصوص در سهام شرکت هایی که بیشتر از دیگر صنایع به ارز 4200 تومانی وابسته‌اند. حذف ارز رایانه‌ای می‌تواند تاثیر چشمگیری بر گروه‌های دارویی ، مواد غذایی، کشاورزی و دامپروری و لاستیکی داشته باشد. این گروه‌ها تاکنون مشمول دریافت این نوع ارز رایانه‌ای برای استفاده در تولیدات خود بوده‌اند.

ارز 4200 تومانی از همان زمان که به اقتصاد ایران پا گذاشت، مخالفان بسیاری داشت. مخالفان معتقد بودند که مردم از منافع حاصل از ارز رایانه‌ای بهره چندانی نمی‌برند و حتی برخی آن را منشا ایجاد رانت می‌دانستند. با این حال، این ارز موافقانی نیز دارد که منجر به عدم توقف روند اعطای ارز 4200 تومانی شده‌اند.

خارج از دیدگاه موافقان و مخالفان، حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند بر شرکت‌های بورسی تاثیر مثبتی بگذارد. به ویژه در شرکت‌های دارویی و شرکت‌های تولیدی مواد غذایی این تاثیرات مثبت‌ بیشتر به چشم می‌آیند. در شرکت‌های این گروه چنانچه به میزان یکسان قیمت فروش و قیمت تمام شده با یکدیگر رشد کنند، به همان نسبت سود شرکت روند افزایشی را تجربه می‌کند. پس، به طور واضح حذف ارز رایانه‌ای و افزایش قیمت ارز باعث افزایش قیمت محصول شده و بر وضعیت شرکت‌ و سهام آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین، از دیدگاه برخی از کارشناسان در نگاه به کلیت حذف ارز دولتی، با صرف نظر از تعداد کمی از شرکت های وارد کننده دارو که امکان اثرگذاری منفی بر وضعیت شرکت و سهام آن‌ها وجود دارد، آزادسازی نرخ ارز به نفع شرکت های دارویی خواهد بود.

 

سخن پایانی

اغلب نمادهای دارویی فعال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران با حرف "د" نمایش داده می‌شوند. در این مقاله، چهار نماد دارویی با قابلیت رشد در سال 1401 را به شما معرفی کردیم.

صنعت دارو یکی از صنایع تاثیرگذار و با اهمیت در حوزه سلامت کشور است که پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. این صنعت در بازار سرمایه ایران نیز حرفی برای گفتن دارد و علاوه بر چالش‌ها و ریسک‌های مربوط به نوسانات نرخ ارز، تورم و یا دیگر عوامل محدود‌کننده‌، باز هم می‌توان انتظار آینده روشنی برای آن داشت.